شناسهٔ خبر: 105665 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

دولت به مجلس اعتماد کند / لزوم بررسی برجام در پارلمان

حقیقت پور43 نائیب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم بررسی برجام در مجلس گفت: اگر دولت نترسد و به مجلس اعتماد کند، نتیجه اعتمادش را خواهد دید.

به گزارش «نماینده» منصور حقیقت پور در رابطه با دیدگاه برخی اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای از جمله سید عباس عراقچی که گفته بود برجام در هیچ کدام از پارلمان ها بررسی نمی شود و ورود مجلس نیز به منفعت کشور نیست، اظهار داشت: پیشنهاد من به دوستان این است که در این موضوع مداخله نکنند و با حفظ منزلت کارشناسی خود، اجازه دهند سران نظام در این رابطه تصمیم بگیرند.

وی افزود این دوستان مذاکره کردند و برجامی را ارائه داده اند؛ حالا نظام جمهوری اسلامی باید این را قبول کند و یا قبول نکند و اینکه این کار در مجلس انجام شود یا در شورای عالی امنیت ملی، آیا برای این عزیزان فرقی می کند؟

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال خاطرنشان کرد: البته اگر برجام در شورای عالی امنیت ملی بررسی شود، از یک جهت برای تیم مذاکره کننده فرق می کند که چون این شورا مسائل مذاکره را پخته و به تیم داده است تا در مذاکرات مطرح کنند، طبعاً با تیم مذاکره کننده هماهنگ تر هستند و کارشان راحت تر است، اما ممکن است کار در مجلس قدری سنگین تر باشد.

حقیقت پور با تاکید بر اینکه اعضای تیم مذاکره کننده نباید خودشان را در این رابطه درگیر کنند، ادامه داد: بهتر است اجازه دهیم در این رابطه سران نظام بنشینند و موضوع را حل کنند؛ نهایتاً اگر به مشکل هم بخورند، از مقام معظم رهبری استفتا می کنند و حضرت آقا راه را نشان می دهند.

دو رویکرد موجود در مجلس نسبت به برجام

وی در ادامه با بیان اینکه معتقدم چون برجام بار تعهدی دارد، باید در مجلس بررسی شود، به دو رویکرد موجود در مجلس نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد و گفت: در رابطه با اصل ورود یا عدم ورود مجلس به موضوع بررسی توافق هسته ای، فقط یک اقلیت در مجلس معتقدند که نیاز به ورود پارلمان نیست، اما در رابطه با اینکه با فرض ورود مجلس نتیجه کار چه می شود، باز دو طیف وجود دارد که یک عده مخالف تصویب و عده دیگر موافق تصویب برجام هستند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: فکر می کنم رقم موافق ها در مجلس کم نباشد و اگر دولت نترسد و به مجلس اعتماد کند، نتیجه اعتمادش را خواهد دید.

حقیقت پور تاکید کرد: البته رویکرد موافق مجلس نیز به صورت مطلق نیست؛ چون نه برجام ایده آل ماست و نه ایده آل امریکائیها. چراکه امریکائیها می خواستند ما هیچ چیزی نداشته باشیم.

وی همچنین در رابطه با اشکالات مطرح شده از سوی کارشناسان نسبت به بخش هایی از برنامه جامع اقدام مشترک عنوان کرد: هیچ کسی نمی گوید که در برجام اشکالی وجود ندارد، اما باید توجه کرد که توان تیم بیش از این نبود که امتیازگیری شود و در رابطه با همین امتیازات هم فشار زیادی تحمل شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تصریح کرد: نمی توان نسبت به نتیجه بررسی و تصمیم گیری مجلس در رابطه با تایید یا رد برجام پیش بینی قطعی کرد؛ باید منتظر بود و دید که در مجلس چه اتفاقی می افتد، چون مجلس همه جور اختیار قانونی دارد.

نظر شما